Nasze rekolekcje - oferta

W naszym Domu prowadzimy rekolekcje od wielu lat. Głoszą je franciszkanie. W ofercie mamy 17 franciszkańskich pozycji i kolejne są w przygotowaniu. Każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Od 2020 roku prowadzimy zarówno rekolekcje stacjonarne jak i online poprzez platformę Zoom.

 

Poniżej wykaz rekolekcji:
– nie w Betlejem – medytacje adwentowe nad Ikoną Narodzenia Pańskiego.
– Eucharystia – smak życia.
– Zobaczyć Niewidzialnego
– Przez ciemną dolinę… (Ps 23) Ja zawsze jestem z Tobą.
– Ostatnia noc Izaaka, czyli o tym jak wybaczać.
– Ramiona Jakuba. Jak pokochać historię swojego życia?
– Lustereczko, powiedz przecie.
– Rycerze w kapciach.
– Według serca Jego: Jonasz. Człowiek, który myślał, że jest Bogiem.
– Formacja uczniów.
– Walka duchowa cz.1. Myślę, więc jestem kuszony.
– Walka duchowa cz.2. Jak bronić się przed złem?
– Walka duchowa cz.3. Pokusy Maryi.
– Walka duchowa cz.4. Zwyciężyliście złEGO!
– Zmaganie z ukrytą samotnością.
– Tobiasz i Sara – dla tych, którzy chcą budować więź miłości.
– Rekolekcje z kuchnią św. Hildegardy z Bingen.

 

nie w Betlejem – medytacje adwentowe nad Ikoną Narodzenia Pańskiego.

Rozważania o ikonie Narodzenia Pańskiego, w sam raz na Adwent, by pomóc Ci przygotować się do Świąt przyjścia Jezusa.

Pierwszym krokiem będzie wprowadzenie w świat ikony, podstawowe informacje o tym, jak ikonę czytać, jak się przed nią modlić.

Rekolekcje podpowiedzą:

– jak zaglądać Panu Bogu w okno;
– jak widzieć Pana Boga w lustrze;
– jak rozpoznać Pana Boga w człowieku;
– jak zrozumieć milczenie Pana Boga, milczenie serca, milczenie miłości, milczenie ikony;
– jak odkryć piękno życia;
– jak gasić niepokój;
– czym jest śpiew obietnicy;
– czy Jezus urodził się w Betlejem czy nie.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Eucharystia – smak życia.

Kto regularnie uczestniczy w Eucharystii w każdą niedzielę, ten wie o niej bardzo wiele. Ale czy jest w niej zakochany? Może jest to już znajomość trochę wyświechtana, szarawa jak codzienność, w której od czasu do czasu pojawia się znudzenie? A może nawet rozczarowanie? Może Eucharystia przestała być spotkaniem?

Nie trzeba być liturgistą ani historykiem kościelnym, by zagłębić się z upodobaniem w piękne tajemnice Mszy św. i rozumieć je – nie intelektem, a sercem!
A wtedy Eucharystia uczy nas jak poczuć prawdziwy smak naszego życia.

Proponujemy rekolekcje o Eucharystii tym wszystkim, którzy chcą na nowo – a może po raz pierwszy? – zakochać się w Eucharystii po uszy. Tym, którzy chcą za nią tęsknić.
Być spragnionymi spotkania z Jezusem.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Zobaczyć Niewidzialnego – rekolekcje ze św. Franciszkiem.

Co sprawia, że nie jesteś gorliwy w praktykowaniu wiary? Hm, może to, że nie doświadczasz ani obecności, ani działania Pana Boga w codziennych sprawach? „Czy Bóg naprawdę się mną interesuje? Czy naprawdę kocha?” A jeśli tak (słyszysz o tym ciągle w kościele), to dlaczego nic z tego nie wynika?
Czy jest możliwe zobaczyć Niewidzialnego, dostrzec Jego obecność, doświadczyć Jego miłości w praktyce?

Oczywiście! Inaczej nasza wiara byłaby tylko zbiorem nudnych przepisów, których zachowanie mało kogo by interesowało. Rekolekcje  „Zobaczyć Niewidzialnego: jak spotkać Boga w codzienności” mają pomóc Ci odkrywać Boga w miejscach i momentach, które zdają się być całkowicie pozbawione Jego obecności. Przewodnikiem będzie dla nas mistrz duchowości – św. Franciszek z Asyżu.
Święty Franciszek to jeden z najbardziej znanych świętych. Święty Franciszek to jeden z najmniej znanych świętych.
Wbrew pozorom te dwa zdanie nie są sprzeczne ze sobą. O świętym Franciszku słyszeli niemal wszyscy: wierzący i niewierzący, chrześcijanie i niechrześcijanie, ludzie kultury, ekolodzy, muzycy, dzieci, zakochani.
To ten święty, który z uśmiechem biega po łąkach i chwali Pana Boga w kwiatach, w ptakach, w słońcu? Tak, to nie ten.
Choć w bieganiu ze śmiechem po umbryjskich dolinach nie ma nic złego, to jednak taki obraz Biedaczyny z Asyżu (jak nazywamy św. Franciszka) jest na tyle niepełny, że mocno zaciemnia to, jakim był naprawdę. To tak, jakby komuś, kto nigdy nie słyszał o Polsce powiedzieć, że to kraj między Niemcami a Litwą. Nie jest to nieprawda, ale nie jest to też informacja, która jest o naszej Ojczyźnie najważniejsza.
Od św. Franciszka będziemy się więc uczyć prawdziwej radości, a nie tylko tej opartej o przyjemne wydarzenia. On nauczy Cię widzieć Jezusa tam, gdzie mało kto się Go spodziewa.

Rekolekcje „Zobaczyć Niewidzialnego: jak spotkać Boga w codzienności” są dla wszystkich, którzy chcą umocnić swoją relację z Jezusem, chcą nauczyć się spotykać Pana Boga w trudnych doświadczeniach, w strapieniach i cierpieniu; dla tych, którzy chcą, by ich wiara miała prawdziwy wpływ na ich życie.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Przez ciemną dolinę… (Ps 23) Ja zawsze jestem z Tobą.

Są to rekolekcje dla tych, którzy już zasmakowali piękną życia z Jezusem. Czasem jednak, nawet po latach bycia w Kościele, we wspólnocie, w zakonie, przychodzi poważny kryzys, ciemność, która jest tak zaskakująca i druzgocąca, że traci się orientację, grunt pod nogami; najgorsze, że sam Pan Bóg wydaje się nieobecny, niezainteresowany. Wiele osób na tym etapie wycofuje się, odchodzi, czasem gorsząc się sobą (siebie oskarżając za tę ciemność), czasem Panem Bogiem (skoro kocha, to dlaczego znika?).

Rozważając szczegółowo psalm 23 będziemy starali się poznać sposoby działania Pana Boga w sercu człowieka, które stworzył dla siebie, by było miejscem, w którym chce On przebywać na zawsze. I choć ta podróż będzie prowadzić przez ciemną dolinę, pełną niebezpieczeństw, pułapek grożących śmiercią, to jednak będzie to droga fascynująca i – przede wszystkim – pozwalająca lepiej poznać Pasterza, który właśnie tam, na dnie ciemności, będzie szeptał do serca: „Nie bój się, Ja zawsze jestem z tobą”.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Ostatnia noc Izaaka, czyli o tym jak wybaczać.

Przebaczenie jest jedną z najtrudniejszych sztuk. Każdy z nas zmagał się z nią w którymś momencie swego życia. Skąd mam wiedzieć, że przebaczyłem naprawdę? Jakie są niezbędne kroki, które trzeba podjąć w drodze ku przebaczeniu? Czy przebaczyć to to samo co zapomnieć? Na te pytania odpowiedzą rekolekcje, które za podstawę mają biblijną historię Abrahama i Izaaka na górze Moria (Rdz 22,1-19). Niekiedy głęboko cierpimy przez długie lata nie zdając sobie sprawy, że przyczyną jest brak przebaczenia.

Kto nie chce wybaczyć krzywdzi sam siebie. Jak jednak można wybaczyć naprawdę poważne krzywdy, tym bardziej, gdy osoba, która zadała ból, wcale nie żałuje? Pan Jezus daje nam bardzo konkretne odpowiedzi! Wierzymy głęboko, że te rekolekcje pomogą w uzdrowieniu serc, które nie umieją sobie poradzić z doznaną krzywdą. Niechaj Jego chwała objawi się w tych, którzy będą słuchać Jego słowa.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Ramiona Jakuba. Jak pokochać historię swojego życia?

Nie ma człowieka, który nie byłby zraniony. A to z bardzo prostej przyczyny – nawet osoba, która głęboko kocha od czasu do czasu rani, choćby tego nie chciała. Związane jest to z naszymi oczekiwaniami, pragnieniami, które nie zawsze są po naszej stronie.

I stąd, patrząc wstecz, na własną historię życia, można zobaczyć wroga, z którym nie da się porozumieć, ale który nadal rani i wciąż wpływa na nasze „dzisiaj”.

– Czy da się pokochać przeszłość?
– Czy pokochasz przeszłość, która wydaje się nie do przyjęcia?
– Jak można pogodzić się z wydarzeniami, których się boimy?
– Czy to, co głęboko rani, może okazać się miejscem błogosławieństwa?

Na przykładzie biblijnych historii zobaczymy co Bóg przygotował dla każdego z nas w naszych historiach.

Ramiona Jakuba – to miejsce, gdzie można odkryć pokój bez uciekania przez własną przeszłością.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Lustereczko, powiedz przecie.

Rekolekcje o tożsamości kobiety, o sile, którą dał jej Pan Bóg, o tym, co by się stało, gdyby Ewa nie posłuchała węża w raju i o zaklinaniu kobiecej rzeczywistości (czyli o tym, że niewiasty nie muszą codziennie powtarzać sobie „Jestem piękna, jestem piękna”, żeby w to uwierzyć, a tym bardziej, żeby być pięknymi).

Katechezy będą poruszać kobiece emocje (a jakże!), ich sposób widzenia Pana Boga oraz to, co dla kobiet ważne: marzenia i pragnienia. Co prawda rekolekcje będzie prowadzić facet (z krwi i kości, prawdopodobnie bez jednego żebra), ale być może to trochę tak, jak z ginekologią: najlepszymi fachowcami są – o dziwo – mężczyźni.

Są to najprawdopodobniej najgorsze rekolekcje dla kobiet. Hasłem przewodnim może być zdanie: Uprzejmie informujemy: jeśli chcesz się lepiej poczuć, to nie są to rekolekcje dla Ciebie! Nie gwarantujemy dobrego samopoczucia po rekolekcjach, ale obiecujemy, że przestaniesz go potrzebować, żeby się dobrze poczuć.

W czasie rekolekcji będziemy przyglądać się biblijnym przykładom, które pomogą nam na nowo odkrywać piękno: trwałe i przez to niesamowite, bo niezmienne i niezależne od czynników zewnętrznych.

Zapraszamy wszystkie niewiasty, które chciałyby posłuchać o tym, że są piękne, urocze, wspaniałe, niepowtarzalne, olśniewające itp.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Rycerze w kapciach. Rekolekcje o wierze dla mężczyzn

Od dłuższego czasu zastanawialiśmy się nad propozycją rekolekcji dla mężczyzn. Nie jest tajemnicą, że w rekolekcjach uczestniczą przede wszystkim kobiety i do nich też skierowana jest większość tematów (także niedzielnych kazań, różnorakich rozważań). Panowie, którzy często zostają schowani pod kościelnym chórem, zdają się mniej uczestniczyć w życiu wiary. Ale serce zarówno kobiety jak i mężczyzny zostało stworzone, żeby kochać Jezusa całym sobą! Jednak wnętrze mężczyzny, jego sposób przeżywania wiary, sposób widzenia i rozumienia świata jest inny, niż jego żony, matki, córki, teściowej, siostry i innych kobiet. Proponujemy zatem rekolekcje zatytułowane Rycerze w kapciach.

Jeśli pytasz tylko wtedy, kiedy znasz odpowiedź; wizytę u lekarza traktujesz jako stratę czasu; nie masz pojęcia jak wygląda kolor łososiowy, amarantowy i lila-róż; na 97% pytań w domu odpowiadasz ‚zobaczymy’ lub ‚tak, oczywiście’ – to znaczy, że jesteś prawdziwym mężczyzną!

Będziemy w nich poruszać takie tematy:

– jak (po)zostać wojownikiem i nie dać się oswoić nudnej codzienności, czyli jak nie zmieniać butów z ostrogami na kapcie;
– jak i o co walczyć, a przede wszystkim jak widzieć więcej, niż przeciwnicy;
– jaka jest tożsamość mężczyzny i jak ją odkrywać w sobie;
– jak nie dać się kształtować przez okoliczności;
– wiara w męskim wydaniu.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Według serca Jego: Jonasz. Człowiek, który myślał, że jest Bogiem.

Zapraszamy na nowy cykl rekolekcji weekendowych „Według serca Jego”.

Przyglądając się szczegółowo postaciom biblijnym będziemy starali się odkryć prawdę o własnym sercu po to, żeby nauczyć się czegoś nowego o Sercu Boga.

W ten sposób możliwa będzie głębsza relacja z Tym, który nas stworzył i zbawił. I pragnie naszej bliskości bardziej, niż my Jego.

Na początek rozważamy historię Jonasza.

Zaskakujące jest to, że prorok ten myślał, że jest… Bogiem! Wynikają z tego poważne dla niego konsekwencje. A co jeśli podobny problem pojawia się w twoim życiu…?
Serce Jonasza nie odkrywa serca Bożego, bo pełne jest samego siebie… Inaczej mówiąc: Jonasz jest pełny siebie (jeśli ktoś przeczytał „pewny”, to i takie odczytanie jest prawdziwe).

Ta historia pouczy nas przede wszystkim o tym, jaki jest Bóg dla tych, którzy od Niego uciekają, nie modlą się, wszystko wiedzą lepiej i nie zauważają Bożego działania.
Fascynujące szczegóły językowe, historyczne, kulturowe dopełniają obrazu rekolekcji dotyczących tej bardzo krótkiej, ale niezwykle głębokiej księgi Starego Testamentu.

Dzięki rekolekcjom „Jonasz. Człowiek, który myślał, że jest Bogiem” nauczysz się spotykać Pana Boga tam, gdzie mało kto spodziewa się Go odnaleźć i odkryjesz jak niesamowicie zaangażowane jest Boże serce w kształtowaniu twego na Jego wzór; zobaczysz także jakie wrota otwiera modlitwa i poznasz zaskakującą cierpliwość Pana Boga.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Formacja uczniów.

Zanim uczniowie wyruszyli na cały świat, by w mocy Ducha Świętego głosić Zmartwychwstałego, zostali uformowani przez swego Nauczyciela. Jezus bardzo często w zaskakujący sposób przygotowywał ich do trudnej misji, do zmagań. Dziś ci, którzy idą za Nim, także są formowani. Niekiedy sposoby działania Pana mogą zaskakiwać, a nawet gorszyć. Nagle okaże się, że formacja ma na celu nie tyle wychowanie dobrego pracownika czy rzemieślnika, ale przede wszystkim kogoś, kto pozna Jezusa na tyle, że będzie w Nim zakochany po uszy i tą właśnie relacją będzie porywał innych.

Rekolekcje o formacji uczniów mają pomóc odkryć czy jesteśmy tylko wierzącymi, tłumem, który idzie za Jezusem, czy jesteśmy uczniami. Co znaczy jedno i drugie, jak ewentualnie zmienić swój status, a także co się z tym wiąże?

Rekolekcje są dla każdego kto chciałby pogłębić swoją relację z Panem Jezusem, dla każdego kto na serio chce iść za Zbawicielem. Na przykładzie kilku scen z Ewangelii będziemy uczyć się jak Jezus przygotowuje nas do zdumiewającej i porywającej misji.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Walka duchowa cz. 1. Myślę, więc jestem kuszony.

Rekolekcje dotyczą walki duchowej, czyli codziennych zmagań. Jest to mały przewodnik po świecie duchowym, który jest wśród nas. Znamy się na wielu rzeczach, jesteśmy specjalistami i praktykami w rozmaitych dziedzinach, ale w sprawach duchowych wciąż wiemy niewiele. I kiedy dosięgają nas duchowe cierpienia stajemy się bezradni. Pan Bóg zaprasza nas do relacji, która ma trwać całą wieczność. Warto uczyć się, jak odkrywać Jego głos, jak go rozpoznawać, jak nie dać się oszukać przez nieprzyjaciela, który dniem i nocą chce nas oderwać od Pana i jak lew ryczący krąży szukając kogo by pożreć.

Rekolekcje są zaadresowane do osób dorosłych oczekujących pomocy w duchowych zmaganiach.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Walka duchowa cz.2. Jak bronić się przed złem?

Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że zło panoszy się coraz bardziej, widać jego działanie niemal na każdym kroku, tym bardziej, że media – we właściwy dla siebie sposób – szukając sensacji, ukazują przede wszystkim wydarzenia niepokojące, tragiczne.

Gdzie jest miejsce chrześcijanina w tym świecie, który, wedle słów św. Jana Apostoła (1 J 5,19) „leży w mocy Złego”? W jaki sposób możemy bronić się przed jego działaniem, atakami, próbami, by oddzielić nas od Boga?

Ponieważ zły duch stosuje konkretne środki, by nas kusić, oszukiwać i prowadzić do grzechu, musimy zatem podjąć konkretne kroki, by przed nim się bronić.

Zakłada to duchową walkę, o której traktują franciszkańskie rekolekcje. Jest to już druga część spotkań z egzorcystą, o. Mateuszem Stachowskim, który dzieląc się swym doświadczeniem, ukazuje mechanizmy działania demona i sposoby walki przeciwko niemu. Postawą rozważań jest opis kuszenia Pana Jezusa na pustyni (Mt 4,1-11).

Walka duchowa to rekolekcje dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej jak chronić się przed złem. Wpatrując się w Chrystusa będziemy uczyć się od Niego codziennego podejmowania trudów i odkrywania drogi do pokonania ataków złego ducha.

Rekolekcje są zaadresowane do osób dorosłych oczekujących pomocy w duchowych zmaganiach.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Walka duchowa cz.3. Pokusy Maryi

Zdaje się, że nauczyliśmy się patrzeć na Matkę Bożą trochę jak na śliczną figurkę, która jest może i blisko, ale nie jest do końca realna. No bo jak może rozumieć nasze strapienia, zmagania ze słabościami, ataki niewybrednych pokus, skoro sama była niepokalana – bez grzechu pierworodnego?

Ale czy Niepokalane Poczęcie oznacza, że Maryja nie doświadczała ataku złego ducha, jego wrednych pokus, zaciętych ataków? Wręcz przeciwnie! Przez całe swe życie Matka Najświętsza musiała być czujna i walczyła każdego dnia jak wytrawny żołnierz, który wie, że często w najmniej oczekiwanym momencie nieprzyjaciel może przypuścić okrutny atak.

Jak się broniła? Jak walczyła? W jaki sposób diabeł próbował ją złamać? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w czasie rekolekcji. W trzeciej części cyklu „Walka duchowa” przyglądamy się pokusom Maryi i – jak zawsze – staramy się od Niej uczyć, by wytrwać do końca.

Trzecia część przynosi nam otuchę w postaci zwycięstwa Boga w Maryi Niepokalanej, dzięki której wiemy jak skutecznie odpierać ataki złego ducha.

Rekolekcje są zaadresowane do osób dorosłych oczekujących pomocy w duchowych zmaganiach.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Walka duchowa cz. 4. Zwyciężyliście złEGO!

Proponujemy kolejną odsłonę rekolekcji o duchowych zmaganiach, tym razem mniej związaną z samym złym duchem (choć i o nim będziemy wspominać), a – tak jak sugeruje tytuł „Zwyciężyliście złego” (1 J 2, 13) – z naszym egoizmem, pychą, własną wolą, która (co może być odkryciem zaskakującym) okazuje się największym przeciwnikiem na drodze do zbawienia.

Rekolekcje nauczą nas gdzie musimy poszukiwać i odnajdywać siłę, która ostatecznie daje zwycięstwo, zwłaszcza wtedy, gdy doświadczamy własnej bezradności, a życie (świat) i zło skutecznie pozbawia nas nadziei, podpowiadając na sto sposobów zwątpienie. Zwycięstwo jest możliwe, bo już się dokonało! Twoim zadaniem jest nie doprowadzenie do niego, ale odkrycie tego, co już istnieje i zostało Ci dane! To w gruncie rzeczy tajemnica każdej walki duchowej

Nigdy nie trać nadziei, nigdy nie słuchaj pokus!

Podstawą rozważań będą fragmenty Apokalipsy, a także wydarzenia z życia Abrahama, Eliasza i Izajasza.

Rekolekcje są zaadresowane do osób dorosłych oczekujących pomocy w duchowych zmaganiach.

Prowadzi: o. Mateusz Stachowski OFMConv.


Zmaganie z ukrytą samotnością.

Jak mimo samotności cieszyć się życiem? Co zrobić gdy samotność boli? Samotność niewybrana, nieakceptowana, odczuwana jako pusta i brak, połączona z dotkliwym bólem jest wrogiem duszy. Ujawnia braki w dobrym przyjęciu siebie i własnego losu – w miłości. Gdy uczucie i stany samotności są jak wyrok, niechciane i uciążliwe, szamoczemy się i walczymy. Tak naprawdę jest to walka ze sobą. Biblia mówi, że „nie jest dobrze, aby człowiek był sam”. A zatem jak radzić sobie z samotnością? Jak unikać pułapki osamotnienia? Czy można przyjąć samotność jako dar? Kto może Cię uratować od bólu samotności?

Jeśli spojrzę na swój los przez pryzmat wiary, zobaczę kim jestem o oczach Boga i to zmieni moją samotność.

Cele rekolekcji:

  • spojrzenie na własną drogę oczyma wiary;
  • rozpoznanie własnej unikalności, bogactwa i godności;
  • poznanie obrazu siebie;
  • nazwanie odgłosów „małego dziecka” uwięzionego w sobie;
  • nauczenie radzenia sobie z poczuciem osamotnienia;
  • przyjęcie swojego życia jako daru;
  • otworzenie się z nadzieją na przyszłość;
  • określenie swojego terytorium oraz swojej tożsamości.

Rekolekcje są zaadresowane do wszystkich, którzy chcą nauczyć się radzić sobie z samotnością, odkryć jej właściwą wartość i sens oraz zrozumieć jej znaczenie dla własnego rozwoju. Zapraszamy osoby, które chcą dojrzewać w swoim rozwoju, aby CIESZYĆ SIĘ ŻYCIEM W PEŁNI.

Prowadzi: o. dr Robert Zbierański OFMConv.


Tobiasz i Sara – dla tych, którzy chcą budować więź miłości.

Droga do bliskości Tobiasza i Sary nie była łatwa. Musieli pokonać wiele przeszkód i rozwiązać niemało trudnych zadań. Bliskość nie jest podana na tacy. Tak może być tylko w przypadku mylnego poczucia bliskości w krótkotrwałej relacji, gdzie nie dochodzi tak naprawdę do realnego i głębokiego poznania się. Relacja bliskości w małżeństwie to miejsce szczególnego doświadczenia miłości Boga. Dlatego jest to też szczególne miejsce walki duchowej: gdzie dziele się wiele dobra, tam szczególnie doświadcza się pokus. W przypadku małżeństwa główna pokusa jest pokusa „nie-bliskości”. W przypadku jednego człowieka pokusa jest niebycie w bliskości i jedności z sobą samym. Człowiek podzielony na części, dusza chodzi do kościoła, myśli zajmują się pracą, uczucia wzbudzają się przy oglądaniu filmu. A trzeba filmów coraz więcej i coraz mocniejszych. Małżeństwo jest sakramentem nie tylko jako obrzęd, ale jako trwała relacja. Sakrament to widzialny znak ukrytej łaski. Więź małżeńska jest więc znakiem łaski Boga, a nie wypełnieniem łaski. Znak wskazuje na coś w głąb. Jak znak pokoju na Mszy Świętej. Aby doświadczenie miłości Boga w więzi małżeńskiej był możliwe, trzeba wejść w bliskość ducha i ciała. Trzeba też najpierw pojednać się z sobą samym. Pojednanie to zaczyna się od pojednania jednego Twojego serca. Niepojednane – człowiek niebędący w jedności własnego ciała, duszy, uczuć, rozumu, człowiek targany wewnętrznymi rozłamami i napięciami – przenosi napięcia i rozłamy na poziom relacji z drugim człowiekiem, szczególnie tym bliskim. Różnice wyobrażeń i dążeń, wewnętrzne podziały i napięcia kobiecego oraz męskiego serca to właśnie zadania i przeszkody na drodze do głębokiej ożywiającej bliskości. Tobiasz i Sara pomagają odkrywać znaki na drodze i rozumieć ich sens.

Cele

* spojrzeć na własną i wspólną drogę oczyma wiary. Zidentyfikować w sobie małego ateistę, który nosi pobożne ubranie i udaje przed sobą samym, że jest wierzący, ale gdy dochodzi do konfrontacji z życiem, opiera się tylko na tym, co naturalne, nie ufając Bogu.

* poznać złożoność ludzkiego wnętrza. Moje korzenie i moja autonomia.

* poznać obraz siebie oraz drugiej osoby. Skąd bierze się moje widzenie siebie i innych osób? Jest wyuczone przez doświadczenia oraz teorie, które przyjąłem świadomie lub nie.

* nauczyć się rozumieć własne dążenia i pragnienia. Najpierw trzeba je poczuć i zobaczyć. Potem można zaczynać je rozumieć. Ludzie chcą, żeby było im dobrze. Resztę dostosowują do tego. Nawet ci poświęcający się. Kluczowe jest więc to, jak rozumiem słowo „dobrze”.

* przyjąć swoją drogę życia jako dar. To jest nawrócenie umysłu i decyzja o uznaniu wartości własnego życia

* rozpoznać przeszkody i zadania na drodze więzi. Przezwyciężyć egoizm przez umieranie. Rozumieć ciało i respektować jego prawa, ale nie poddawać się mu całkowicie. Budować współpracę przez słuchanie i ofiarność.

* otworzyć się z nadzieją na przyszłość. Decyzja o ufności na drodze wiary i nawrócenia.

* odnaleźć nową tożsamość w głębokiej bliskości. Nowa tożsamość to nowe narodzenie w oddaniu się jako dar. Daje to płodność opłacona umieraniem.


Prowadzi: o. dr Robert Zbierański OFM Conv.


Rekolekcje z kuchnią św. Hildegardy z Bingen

Post jest czasem oczyszczania zarówno ciała jak i ducha, najlepsze efekty osiąga się kiedy już kilka dni przed postem zaczynamy „przestawiać się” na inny tryb. Polecamy Państwu trzy dni przed rozpoczęciem wykluczyć z diety mięso, alkohol, papierosy, kawę i słodycze. Ograniczyć tłuszcze zwierzęce. Dobrze jest również przygotować się od strony duchowej i psychologicznej. Trochę zwolnić tryb dnia i zastanowić się nad tym z czym przyjeżdżacie Państwo na post. Jakie sfery Państwa życia wymagają większej uwagi, a gdzie tej uwagi i energii jest zdecydowanie za dużo.

Co należy wziąć ze sobą?

• Duży kubek do picia ziół / kubek do parzenia ziół / ew. termos – najlepiej szklany!!!
• termofor,
• wygodny strój do gimnastyki,
• notes i długopis,
• kijki do nordic walking (jeśli ktoś posiada własne; organizator nie zapewnia kijków),
• wyniki badań (podstawowe: morfologia, badanie moczu; ewentualnie dodatkowe w przypadku chorób przewlekłych).

FORMACJA DUCHOWA

Według św. Hildegardy post pomaga zharmonizować ze sobą cztery przestrzenie ludzkiego życia: Boga, świat, duszę i ciało.

LEKARZ I KAPŁAN NA POŚCIE ŚW. HILDEGARDY

Na rekolekcjach będzie obecny lekarz. Oprócz kapłana, który będzie czuwał nad rekolekcjami, do dyspozycji uczestników będzie również o. Tomasz Tęgowski OFM Conv. wykształcony w medycynie św. Hildegardy.

Proponujemy 2 formy postu:

Każdy uczestnik rekolekcji może podjąć jedną z poniższych form postu. Jakkolwiek w zimie, z powodu dużego wychłodzenia organizmu, rekomendujemy 2 formę postu: „Dietę orkiszowo-warzywną”.

1. Post ścisły – rekomendowany od wiosny do jesieni.

2. Dieta orkiszowo-warzywna. Łagodny i bezpieczny sposób oczyszczania organizmu i utraty wagi – posiłki oparte na produktach orkiszowych i warzywach.

PRZECIWWSKAZANIA DO PODJĘCIA POSTU:

ostre infekcje, zaawansowana choroba nowotworowa, gruźlica, ogólny bardzo zły stan zdrowia, nerwice, choroby psychiczne.

NA POCZĄTEK DIAGNOZA

Każdy uczestnik rekolekcji zostanie zdiagnozowany pod kątem dysharmonii w obrębie narządów. Lekarz ustali stan organizmu. Do dyspozycji uczestników przez cały okres trwania sesji i warsztatów w celu „diagnozy i pomocy duchowej” jest spowiednik, kierownik duchowy i lekarz medycyny.

CO POTEM?

Na podstawie szczegółowej diagnozy i rozpoznania lekarz zaplanuje indywidualną terapię dostosowaną do potrzeb każdego uczestnika rekolekcji. W ramach terapii dla ciała zaproponujemy kurację ziołami oraz dietę wg św. Hildegardy z Bingen i jej programu zdrowia.
W programie również codzienna poranna gimnastyka i czas na spacery.

DZIĘKI TERAPII MOŻESZ ULECZYĆ:

Alergię, bezsenność, brak odporności, chroniczne zmęczenie, cellulitis, dolegliwości układu pokarmowego, impotencję, menopauzę, migreny, niepłodność, oziębłość seksualną, przedwczesne starzenie się, zmarszczki, stany bólowe narządu ruchu, uzależnienia.

Pax Christi – POKÓJ CHRYSTUSA

Warunkiem zdrowego życia jest harmonia wewnętrzna.
Według systemu medycznego św. Hildegardy należy zatroszczyć się o harmonię w czterech relacjach ludzkiego życia:

• relacji do Boga,
• relacji do świata,
• relacji do duszy (cnoty i wady),
• relacji do ciała.

Najlepszym sposobem, aby tego dokonać jest podjęcie rekolekcji z postem. Spokój i czas, którego na co dzień może nam brakować, pozwoli spotkać się ze sobą samym w celu zmiany negatywnych nawyków, które kierują naszym postępowaniem.
Święta Hildegarda z Bingen w jednym ze swoich dzieł, Liber Vitae Meritorum, podaje 35 pozytywnych postaw życiowych i tyleż samo odpowiadających im negatywnych (w nomenklaturze św. Hildegardy nazywanych cnotami i wadami). Negatywne postawy uniemożliwiają, a pozytywne pomagają utrzymać nie tylko duszę lecz także i ciało w stanie zdrowia.

Rekolekcje są czasem, kiedy z pomocą wykwalifikowanych terapeutów można poznać swoje postawy negatywne i nauczyć się zamiany ich w cnoty.

W RAMACH TERAPII DLA DUCHA PROPONUJEMY:

• naukę i praktykę medytacji chrześcijańskiej zakorzenionej w duchowości benedyktyńskiej. Medytacja pomaga praktykowaniu modlitwy przedłużonej oraz umożliwia nauczenie się świadomego kierowania własnym życiem,
• pracę z cnotami i wadami pod okiem doświadczonego terapeuty,
• codzienną indywidualną modlitwę,
• wspólną Eucharystię z konferencją duchową,
• adorację Najświętszego Sakramentu,
• możliwość spowiedzi.

Prowadzi: o. Tomasz Tęgowski OFMConv.